مدارهای چاپی سه بعدی با قابلیت چسباندن به پوست

مدارهای چاپی سه بعدی با قابلیت چسباندن به پوست

مدار سه بعدی

ترکیب الکترونیک ، هوش مصنوعی و علم پزشکی می تواند برای انسان هم مفید باشد هم مضر اما سهم مفید بودن آن به مراتب بیشتر است . در ادامه با مدارهای سه بعدی که به درمان بیماری ها و خیلی چیزهای دیگر کمک میکنند مختصرا آشنا میشویم.

کدام جالب تر است؟ اینکه یه دوربین همیشه دستتون باشه یا یه دوربین فوق پیشرفته به پوست دستتان چسبیده باشه؟

دکتر “مایکل مک آلپین” محقق دانشگاه مینه سوتا  آمریکا یک ابزار ساده اما موقت را با استفاده از یک چاپگر ۳ بعدی روی پوست قرار داد که قابلیت شارژ خورشیدی و سنسور شیمیایی را داشت.

مدار روی پوست

خالکوبی الکترونیکی

خالکوبی الکترونیکی شامل مدارهایی است که زیر پوست قرار میگیرند و توانایی نمایش آن رو پوست را دارند و همچنین میتوانند اطلاعاتی از داخل بدن به بدهند. این اکتشاف طیف وسیعی از اطلاعات و امکانات را برای ما باز میکند . مک آلپین میگوید: سربازان میتوانند از این تکنیک برای چاپ سنسور بروی بدن خود استفاده کنند تا آنها را از موقعیت های خطرناک آگاه کند .

اما همچنین می توان آن را برای چاپ سلول های بیولوژیکی به درستی بر روی بافت زنده استفاده کرد. در مقاله ای که روز چهارشنبه در مواد پیشرفته منتشر شده، مک آلپین سلول های لایه بندی شده را بر روی یک زخم باز در یک موش نشان می دهد، یک تکنیک که در آینده می تواند برای کمک به جراحی ها و پیوند های پوستی استفاده شود.

 

اما این مدارهای چاپی از دید موشکافانه و کامپیوتری ممکن است بروی یک شخص زنده دچار اختلال شود مثلا اگر شخص جهش های کوچک داشته باشد یا جیغ بزند ممکن است روی روند چاپ تاثیر زیادی بگذارد . اما سیستم مک آلپین با این حال ، میتواند خود را برای حرکات و موقعیت های خاص هماهنگ کند تا بتوان به طرح های مطلوب رسید.

این مدارهای الکترونیکی اطلاعاتشان به سادگی قابل چاپ است و نیاز به جوهر چاپ سه بعدی نیست چون خودشان دارای یک حلال از جنس نقره میباشد که قابلیت اتصال به دیگر دستگاه های الکترونیکی را دارد و به راحتی بقیه دستگاه ها میتوانند به مدار وصل شوند .

محققان بر این باورند که این تکنیک نسبتا کم هزینه است و روزی میتواند به صورت عمومی و بالقوه به مصرف کنندگان و مردم ارائه شود . بزودی هرکس روی پوست خود مانیتوری دارد که تعداد ضربان قلب او را نشان میدهد ، تصور کنید با این مدارها و این علم چه کمک شایانی میتوان به بیماران صعب العلاج نمود .

شاید ما به زودی به سادگی خودمان را چاپ می کنیم.